BETT



Dessa tre bett går Andy på dagligen. Det första, ett läderhackamore som jag har när jag rider ut. Det fungerar verkligen bra på honom då han inte blir stark och hänger sig på på samma sätt. Förr red jag honom på "kråkanbettet" i skogen för att variera men det fungerar inte alls längre, trots den lösa delen i mitten biter han sig på och sticker.. Bettet i mitten är ett vanligt tredelat bett i mässing, eftersom jag har mässingfärgade spännen på dressyrtränset ;p. Han är fortfarande staerk på det tredelade men det börjar bli bättre. Det sista bettet är ett gummipelham och är en mild variant av pelham, dels för att det är ett rakt bett utan port på mitten av mundelen, alltså liten tungfrihet för honom.

Eftersom han är stark har jag valt att hoppa honom på pelhamet eftersom hävstången även ger tryck på hans nacke vilket gör att jag inte behöver ta hårt i honom och på så sätt blir det ju mildare än om jag rider honom på tredelat där jag får göra allt mer bestämt och med en hårdare hand. Så skillnaden på ett tredelat är liten. I den övre ringen som deltat sitter i har jag precis samma funktion som ett oledat bett men i ringen längst ner får jag hävstångseffekten som gör att han får ett tryck på nacken och på så sätt lyssnar bättre. Innan han "vilade" hade jag däremot planer på att betsla ner, men jag får nog vänta ett tag till nu.. Kunde knappt hålla i honom när jag hoppade sist.
/A

Kommentarer
Postat av: Josefine♥

sv: Jaa :D Du får rida han snart iaf ;) Det var ju i Juni senast :/

2010-12-29 @ 12:48:02
URL: http://josefinebergman.blogg.se/
Postat av: Josefine♥

sv: Mm :D♥

2010-12-29 @ 18:15:26
URL: http://josefinebergman.blogg.se/
Postat av: Lotta

Har du inte kedja på hacket? det kanske vore bättre... och varför ändra bett nu när det fungerar toppenbra?? bettet är ju aldrig skarpare/mildare än handen som håller i tyglen ;-)

varför länkar du inte till Jossans blogg??

2010-12-29 @ 20:24:17
Postat av: Amanda Dahlström

SV Lotta: Ne, det går inte ha kedja på hacket för då blire en sån där dålig kedja som ja inte litar på efter att Pasjas släppte..

Både jag och Larsa vill betsla ner men tänker vänta nu, tills han blir mjuk på tredelade igen :) Jossans blogg? Jossan med Janne menaruu? jo dt kan jag väl göra. hahha (:

2010-12-29 @ 21:07:35
URL: http://andyschamp.blogg.se/
Postat av: Lotta

Ja, det är ju alltid snyggare att betsla ned, och visa att markarebetet sitter så bra att man kan rida på vilket bett som helst, och det kommer du kunna göra under våren när markarbetet sitter även mellan hinder! Men tills dess är det ju bara risk att det blir slit i munnen ifall han fortfarande drar! Trade-off..! Jag kommer iallfall ihåg hur stark han är även när det inte ser så ut!

Karbinhakar eller sådana "båthakar med skruvdel" som Glorih hade på kedjan! ;-)

2011-01-01 @ 00:51:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0