Equiterapeuten

Kom hem från stallet för typ två timmar sen. Har knappt varit hemma idag så har inte haft tid att skirva här. hihi. Åkte iaf till Fam vid 10 i fem, han skulle va där vid halv 6 och bahandlades till kvart i 7. När hon började gå igenom honom sa hon det att han var väldigt jämn i hela kroppen och att hon trodde det jag sagt (att han går på dubbla spår, att han spänner sig i halsen osv) skulle va mkt värre. Han va liks generellt mjuk och fin. Det första hon hittade va en låsning i kotorna i halsen och hon knäckte en gång där och det knakade även i höger fram och i vänster bak. Det är ju helt naturligt och han va fin och hel i benen som hon kunde se. Det jag sa med halsen kan bero på att han är mer anstängd i nacken på höger sidan än vänster och att han är mer inbunden i bogen på höger sida och så va han lite öm i käken, annars inget. Elr jo att min dressyrsadel inte ligger bra :(:( elr asså Andy har breda bogblad så måste sadla typ 10 cm längre bak?:O och då blir den för lång och trycket hamnar liks på länden, men precis som hon sa går det kanske lösa med något att höja upp sadeln men inte baktill så att trycket från bossorna liks försvinner de sista 5 cm. Och att jag borde börja använda gelepadden under hoppsadeln då den inte är 100% jämn framtill.

Så inget allvarligt problem och jag kan rida i den som den är också men inte i längden. Han har inget ont i ryggen alls, bara att ja inte kan bygga upp honom som hon vill ha honom om han ser ut som han gör och om ett halvår kmr han va 2 cm större säger hon!? hahha när han musklat upp sig rätt, hon visade hur dt kmr se ut o han blev verkligen större. Inget större fel, mer än att hon knäckte lite o körde laser för att mjuka upp cellerna vilket verkligen gav resultat i masseringen. Hon gav mig lite massagetips till ryggen, lite i nacken och käken som han också var lite öm i, kanske ska ta o ta tandläkaren snart också? och så ska jag dra honom i svansen ngn gång i veckan för att höja ryggen också. Om ett halvår kommer han va jättefin i kroppen förhoppningsvis! Och hon var rätt chockad över att ha en häst med så få fel. Det var liks bara småpet här och där.
Och jag får INTE överböja honom när ja rider alls! Vilket vi jobbat med på senaste tiden och det är kanske därför han blivit värre med bakdelen mot slutet. Jag ska istället arbeta honom genom att rakställa och samla honom några steg i taget och kanske jogga i 20 min och rida intensivt i 30 min sen och så fort han försöker komma undan så ska jag aktivera vänstersidan.

Hela problemet ligger i att han är överrörlig och lätt försöker smita undan genom att t.ex. ha "dragkamp" med mig för att slippa arbeta ett tag, så känns jätteskönt att han är fin i muskulaturen o allt! :D:D ska tillbaka om ca en månad beroende på hur jag känner att det går framåt! :)

Kommentarer
Postat av: Lotta

Skönt att det inte var värre än så! Men du ska kanske kolla upp dig själv oxå, om du är sned i höfterna går han ju oxå snett...vi får väl skaffa en annan dressyrsadel, du måste ju inte ha en lång 17" du kan ju ha en 16,5" med kortare anläggningsyta oxå! Fast lite typiskt när vi har värmt om denna till att passa honom!

2011-03-17 @ 03:30:33
Postat av: Amanda Dahlström

sv jag vet. Bra att du kmr hem så vi får kika lite ;D

2011-03-17 @ 20:38:43
URL: http://andyschamp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0